Wednesday, December 26, 2012

2013 threshold


Hi readers. This week was my week 13 doing  training in Maxis Communication Bhd in Menara Maxis KLCC. I really learn a lot. I have to be the middle man between programmers and end users. There is a time when my team got no available staff to attend a meeting. So my boss who is also my supervisor for my training sent me alone to the meeting. In the meeting they discuss about the system that was developed by my team. During my training, I also got disturb by some kakak2..they call me comel, baby, pucuk muda, etc..am i got sexual harassment?  haha...kinda used to it

Before this, I told Maxis that I will do my training there for 5 months but I just cannot tahan because too bored living in UNITEN. I got no roomate, no friend and I'm tired of traveling from UNITEN to KLCC every working day. It also hurt my heart. I want to run from Selangor and Wilayah Persekutuan and start my new chapter. So after 4 months which is 31 January, I will pack all my stuffs and back to my hometown.

Currently I applied UTM Skudai JB for February intake. If I get it, I will start my master program in Master of Computer Science (Information Security). It will be fully taught course and there are 3 semester.
If I don't get it, I will try go for September intake.

Its all can happen by the willing of Allah. Allah knows which place is the best for me.

Wednesday, November 14, 2012

my shoulder dislocated

Last week i represented my university in Sukan Institut Pengajian Tinggi (SUKIPT) in Karate-Do event. Actually I'm one of the hope in getting medal for my university. But thing doesn't go like I wanted. Just before my game start, I did a little warm up with my senior. Unfortunately, during the warm up, my shoulder dislocated. It's quite painful and at that time medic team was not there yet. Luckily I corrected my shoulder by myself. Then when medic arrived, I went to them and they sent me to hospital for further checking.

Tuesday, October 23, 2012

Permohonan Pengurangan Pinjaman MARA

Buat semua rakan-rakan dan pelajar dibawah tajaan MARA (Pinjaman) yang ingin memohon pengurangan pinjaman MARA boleh lah klik di link ini
http://online.mara.gov.my/conversiononline/main.aspx

Friday, September 28, 2012

Another episode of my life

Alhamdulillah, praise to Allah. Today i just got my result for last semester. Last semester was very tough for me. So my advise to all student out there, try to avoid from any personal problem when you are taking final year project. It is really hard to do your fyp when your emotional is in bad shape.

Tomorrow will be my last day working at mcD. Thanks to all my friends there including managers. I learn a lot !

I already sent my hardcover report to my supervisor (Lim Fung Chen). Seriously, he is a awesome lecturer. So many advise i got from him. Thank you sir.

Start from next week, I will start my internship at Menara Maxis, KLCC. I will travel everyday(working day) from Bangi to Terminal Bersepadu Selatan(TBS) then catch a lrt to Masjid Jamek. From Masjid Jamek I have to change train to KLCC. Sound tired? Haha..I consider that as my exercise and challenge. Challenge accepted.

From now, I will start looking for a university to do my master. Hopefully it will be OVERSEA. Please pray for me guys :)

No matter how's your planning for your future, always keep a good niat (nawaitu). It will be meaningless if you just to it for dunia only because when world is end, your hope also end. But if you do it for Allah, for deen, it will remain meaningful until akhirat.


Monday, August 27, 2012

Memilih pasangan hidup


"Memilih pasangan hidup hampir ada persamaan dengan memilih durian. Perlu berhati-hati agar tidak terkena duri yangg tajam. Jangan hanya melihat kulit yang cantik dan bau yang harum saja kerana isinya mungkin tidak elok.
Perbezaannya memilih durian tidak perlu istikharah, tetapi memilih pasangan amat penting beristikharah memohon petunjuk dari Allah. kalau terbeli durian kurang baik, masih boleh dibuat tempoyak. Tetapi kalau tersilap pilih pasangan hidup....mungkin ada yg menangis tidak berlagu."


Jodoh itu ketentuan Allah... Sekiranya itu bukan jodoh kita, sekuat mana pun kita berusaha dan sehebat mana pun kita pertahankan... Kita hanya merancang, namun Allah adalah sebaik-baik perancang. Sekiranya itu jodohnya, sekuat mana pun kita mengelak, akan tetap bersatu.



"... Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan (yang dikehendaki) Nya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu." - (Surah Ath-Thalaq, 65: 3)




p/s: entry ini ditujukan kepada semua pembaca khasnya kepada diri orang yg post ni.


Sunday, August 26, 2012

Ujian tidak pernah berhenti

Kehidupan di dunia hanya sementara, akhirat jua yang kekal selama-lamanya. Inilah ayat yang sering didengar dari mulut khatib yang membaca khutbah.

Dunia adalah tempat kita di uji. Ujian yang dihadapi berbeza utk setiap orang. Ujian tidaklah datang dalam bentuk kesusahan sahaja malah ia juga dtg dlm bentuk kesenangan. Sebagai contoh, manusia yang memilki wang ringgit yang banyak, dia sedang di uji oleh Allah akan penggunaannya terhadap nikmat  (wang ringgit) yg diberi sama ada dia menggunakannya di jalan yg diredhai Allah atau sebaliknya.

Ujian yg dtg boleh mengingatkan manusia akan urusannya dengan Allah supaya manusia sentiasa ingat bahawa sekiranya urusannya dengan Allah selesai maka urusan dia dengan mahkluk juga akan selesai.

Kadang2 kita buat mcm2 perancangan tetapi ianya tidak berakhir seperti yg kita inginkan. Ingatlah bahawa manusia hanya mampu merancang, Allah jua yg menentukan dan Allah adalah sehebat-hebat perancang dan penentu.



Ada masa kita ingin luahkan sesuatu kepada seseorang tetapi keadaan dirasakan tidak sesuai, Kita plan utk rapat dengan dia tapi kita takut sekiranya dia tidak selesa. Dalam ms yg sm juga kita takut orang itu smkin jauh dan mmbuatkn keadaan bertambah tidak sesuai utk kita luahkan perkara tersebut. Masa ini lah kita meminta pertolongan daripada Allah. Adakah kita lupa bahawa Allah yang mencipta kita dan insan tersebut? Maka sudah pasti Allah lebih mengetahui mana yang terbaik utk kita dan insan tersebut.


Tuesday, July 17, 2012

workout + FYP + part time job

Today I should go to hospital Serdang to take my medicine but i don't. Instead i went to gymnasium to workout. It's ok coz i'm planning to go to the hospital tomorrow morning.

Right now i feel exhausted from my workout. I still follow the workout program eventhought this semester i'm busy with study + final year project(FYP) + part time job.

Later i need to see my supervisor to present my FYP progress. Wish me luck guys ;)


Saturday, July 7, 2012

Youngster

Nowadays, teenagers are very advanced (in a bad way). They will do anything that they like. They don't bother what others will think of them. Well, some of them hold with a principle, "I don't care what others said as long as I'm happy" but do they know that principle cannot be used to all cases especially when it related with sin?

Some of them are so in love and they love to share their love to others. Not enough by publicly use "sayang", "yang", "hubby" and "baby", they even upload their picture together. They are not even married yet but the picture show like they are like husband and wife.

To the guy, please stop what your doing. Our prophet told us to protect the Hawa not destroying them. One day you also (InsyaAllah) will become a father. Do you feel alright if a guy out of somewhere do the same thing that you did to your daughter?

To the girl, don't you even THINK if one day, if that guy is not your husband and you marrying another guy, don't you feel sorry to your husband?? Besides, right now, your father is the one who have the share with the sin that you do. Please be realized, this is not what Islam taught us. You are like a diamond. Diamond should be kept in a nice place and not easily to pass to one hand to another hand. Please keep your value. Jgn sampai orang lihat harga diri you rendah.



Thursday, July 5, 2012

I feel very free

Single life is much more fun. I can do anything that i like, feel free to go anywhere and i can be friend with any kind of person. No need to be like a sms/call-holistic

Besides, i can fully enjoy my allowance and my salary. It's okay if there is no people would give me nice present because i don't need it anymore.

This is how my life should be for a past few years ago. But it's okay. I learned from mistake.


Wednesday, July 4, 2012

Hidup terlalu singkat untuk bersedih

Sudah lumrah manusia, menyesali akn apa yg telah terjadi. Tp percaya pd qada' dan qada' Allah. Bukankah orang dahulu sering berpesan, "belajar dari kesilapan"? Jdi kita jadikan apa yang telah berlalu sebagai pengajaran. Mn yg baik kita ambil dan mn yg buruk kita jgn ulangi.

Hidup ini terlalu pendek utk kita penuhkan dengan kesalahan, penyesalan dan seterusnya kesedihan.

Oleh itu, mari kita tutup buku lama dan buka buku baru :)


Tuesday, July 3, 2012

warkah untuk si dia

I don't have girlfriend..but i have ALLAH S.W.T. Most of the time I will fill lonely but alhamdulillah i do feel relief (coz jauh dr maksiat).

May Allah protect 'si dia' saya yang saya tdk tahu siapa dan di mana.


Dear my future wife, please wait for me. I don't know who u are and please take a good care of your self. I want to keep all my feeling till i meet you. I will propose you like the way our religion want. I want a relationship that is blessed by Allah from the beginning to the end <3

akan saya jadikan awak bidadari saya, dunia dan akhirat :)

Friday, June 29, 2012

relationship??


What do you thing?
Share your opinion :)

Sunday, June 24, 2012

Monday, June 18, 2012

Ianya sudah tertulis


Allah S.W.T berfirman, “Perempuan yang jahat untuk lelaki yang jahat dan lelaki yang jahat untuk perempuan yang jahat, perempuan yang baik untuk lelaki yang baik dan lelaki yang baik untuk perempuan yang baik.” (an-Nur’:26)

Saturday, June 16, 2012

Ayuh bangkit


Khas utk pembaca2 yang tengah rs 'down'

senyum itu penawar

Sudah lumrah mereka yang ada masalah pasti akan cenderung untuk bermuram. Itu semua berpunca dari emosi yang terganggu dengan bermacam2 perasaan. Marah, benci, jeles, sedih, dll. Ada seorang guru kata, setiap orang ada masalah..orang gila je yang xde masalah. Kdg2 apa yg  kita perlukan adalah senyuman. So marilah kita senyum. Kdg2 senyum ni boleh buat kita happy, lupa masalah then boleh atasi masalah dgn lebih efektif. 

Friday, June 15, 2012

'next time' not always come

Some people like to say "next time" but they use it carelessly. They didn't appreciate the opportunity at the first place. Did they think how people feel when they use that words?


Tuesday, June 12, 2012

I'm Single


S.I.N.G.L.E = Strong, Independent, Noticeable, Generous, Loving, Enlightened

If you're single, focus on being a better you instead of looking for someone better than your ex. A better you will attract a better next



Tuesday, June 5, 2012

Nice Quote


The more you hide your feeling, the more it shows.

The more you deny your feeling, the more it grows.

Sunday, June 3, 2012

Be grateful..stop comparing

Sudah fitrah manusia, tidak pernah merasa cukup/puas sehingga dikatakan sekiranya manusia memiliki emas sebesar gunung uhud, mereka tetap akan meminta lebih dari itu. Dengan kurangnya rasa syukur, mereka membanding-bandingkan dengan apa yang mereka miliki. Perbandingan yang dibuat bukanlah dari segi materialistik sahaja bahkan perhubungan yang mereka kecapi.

Nikmat yang diberi hanya dihargai apabila merasa kehilangannya. Akibat terlalu mengejar kesempurnaan, mereka menjadi 'buta'. Tidak mengenal antara kaca dan permata. Di penghujung jalan, mereka akan merasa menyesal tetapi malangnya 'nasi sudah menjadi bubur'.

Bersyukurlah dengan apa yang ada. Tidak salah untuk mengejar sesuatu yang lebih baik tetapi buatlah kerana Allah. Sekiranya urusan kita dengan Allah selesai, nescaya Allah akan selesaikan urusan kita.

Wednesday, May 30, 2012

My first class start today..

It is cloudy right now. 1 hour from now my first class will start. Introduction to Knowledge Management by , Assoc. Prof. Dr. MOHD SHARIFUDDIN AHMAD. He is former dean of College of Information Technology and also my advisor in UNITEN.

Currently this class only have 6 students. Its ok lah..lagi sikit lagi bagus. hohoho

My friend wedding ceremony

He is my first best friend (dulu kitorang rapat time SUKMAyg menamatkan zaman bujangnya. I call him Ard (his name is Fuad).  


I went to his ceremony with my other best friend, Amri. He is studying at Maktab KB (same like my mother a long time ago). 


And this is Ain my best girl friend (BGF) when i join SUKMA on 2008. We were close because we were the only youngest athlete in our team * time tu umur 18 thn*.


By the way, all of them are teachers. They are not teacher yet but they pursue their study to become a teacher. Hope they success in their life. 

Monday, May 28, 2012

Car Mp3 Fm Transmitter


I'm craving for this..siapa2 yg pemurah nk bagi, you're welcome ;) 
Penat dah nk burn CD

Sunday, May 27, 2012

Kita hanya merancang

Seringkali manusia membuat perancangan 'bagai nak rak' tapi mereka lupa bahawa perancangan mereka itu hanya akan terlaksana dengan izin Allah. Apabila perancangan mereka gagal, mereka kecewa. Janganlah  kita terlalu berharap pada sesuatu tetapi berharaplah sepenuhnya kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang terbaik untuk hamba-hambanya.

Friday, May 25, 2012

Good Morning

I need to bersiap..


Need to send my mum's car for service..


Wednesday, May 23, 2012

My first Carl's Jr

Today i had my lunch at Carl's Jr with my friends. So kenyang. After the lunch, i fell asleep in my friend's car. 

We shared the same jumbo cup for ice lemon tea. It can be refill anytime ok ;)



While waiting for our main dishes, we had our fries first. Yum..yum




This is what i ordered. Western Bacon Cheeseburger. 



And this is how it looks like after ditanggalkan 'pakaian'..hehe

Tuesday, May 22, 2012

Dean List Certificate as a Present

Alhamdulillah...

After berkali-kali go to level 6 College of Information Technology (COIT) finally i collected my dean list certificate. Congratulation to me and all my friends. I hope all of us will graduate with flying colors.

I would like to thank to my mom yg tak pernah berhenti-henti pray for me. She always be at my side eventhough she knows her son sometimes pig headed (keras kepala)..hehe. Sory mum & i love you.
This cert will be a present from me to you.


Insya-Allah after i finish my degree this coming January, i will continue my master in same year.
Pray for me ya..

Monday, May 21, 2012

SALAM 1 REJAB


Gunakanlah kesunyian yang ada utk kita mendekatkan diri pada Allah. Ingatlah tujuan asal kita diciptakan di dunia ini.

Mengingatkan diri sendiri dan para pembaca



SALAM SATU REJAB DARI SAYA

budaya tersebar melalui filem

A few days ago, my friend and i were talking about loving culture (budaya bercinta). My friend said this culture becoming more menjadi-jadi because of the movies that we watched. I second it. Most of the movies mesti ada adegan2 cinta and without a doubt, watchers will have intention to try what the actors did. (keinginan utk mencuba)


So, control what you are watching. Opps..your family also ;)
Peliharalah institusi kekeluargaan kita
Couple bukan cara kita

Sunday, May 20, 2012

Welcome Uniten Fresher


I am busy with my FYP while others are busy with orientation. To all new students, Welcome to Uniten. Hope you all enjoy being Uniten student...erkkk!! Haha
(Believe me..don't expect too much otherwise you will become like me; x sabar2 nk klr dr Uniten)


It makes me remind of my orientation..haha. Very budak2. I don't want to talk much about that..there is 'sentimental value' to me. At this moment it hurt to be reminded

Saturday, May 19, 2012

cuti macam x cuti

I feel like i'm foreigner bcoz sampai skrg i x balik kampung lg. I'm at the middle of semester break and my new semester will begin 9 days from now.



The reason why i x balik2 lg is because my Final Year Project (FYP) presentation will be held on this coming Thursday which is 5 days from now.


don't stop until degree


Yesterday I met my favorite lecturer, Lim Fung Chen and we talk about pursuing my master.

I can see that he is happy hearing my future plan.

He told me once I start working, it will be hard to do my master and he also said part time student life is really miserable.


uncurable disease

I can eat anything but cannot be stressed. If im stressed, i will get fever and psoriasis will muncul. I already met my doctor Dr Kartini, skin specialist. She is good..good in looking and manner. hehe

I have my own shampoo. The smell is not wangi..erkk. I cannot use shower that have many bubbles. So many lotion i need to sapu on my skin. Different lotion on different area and different lotion at different time. (Kt kepala lain, kt bdn lain. Waktu pagi lain, malam lain)


4 months from now, i need to go to the hospital again to check on my body.

Friday, May 18, 2012

Stop being good to me



Stop being good to me
Don't be good to me anymore
It might be better to be cold to me
Or ignoring me might be better for me





Thursday, May 17, 2012

Forgot to pay my bill


5 days from now, i will not be able to contact anyone. Thanks a lot!!!

Wednesday, May 16, 2012

there are so many errand

My license expired today. So i need to renew it but right now i am busy with my FYP. Oh..i also planned want to go to gym with my friend. Yesterday i sent an email to my FYP examiner for appointment. See...so many things to do right?

Tuesday, May 15, 2012

3 Tahun 6 Bulan 15 hari

Sedar tak sedar, dh 3 thn 6 bln 15 hr aku menjejakkan kaki di bumi Uniten ini dan kini aku adalah pelajar tahun akhir. Terlalu byk sgt perkara yg berlaku selama 3 thn lbh ni. Ada yg manis dan ada juga yg pahit. Selebihnya...biarlah rahsia


I Miss You So Much and It Hurts....

Saturday, April 21, 2012

TEKNIK BERKESAN MENGHADAPI PEPERIKSAAN



Menjadi tanggungjawab setiap pelajar untuk belajar sepanjang masa, sekiranya ingin mendapatkan kejayaan. Kebolehan sepanjang persekolahan diuji di dalam peperiksaan. Oleh itu, hadapilah peperiksaan dengan persediaan yang rapi supaya kejayaan yang diraih dapat mengukur usaha anda selama ini.

JENIS-JENIS PERSEDIAAN

1. Persediaan Akademik
2. Persediaan Mental
3. Memulakan Peperiksaan
4. Menjawab Soalan



PERSEDIAAN AKADEMIK

Persediaan Akademik terbahagi kepada 3 peringkat yang penting iaitu :
Persediaan Peringkat Awal
Iaitut persediaan disepanjang waktu persekolahan. Ini termasuklah tumpuan semasa di dalam kelas, melengkapkan nota-nota, membaca semua mata pelajaran dan membuat nota. Fahamkan apa yang dipelajari dan rujuk kepada guru jika ada masalah.
Persediaan Peringkat Pertengahan
Iaitu kira-kira 2 bulan sebelum peperiksaan. Elok sekiranya pelajar membaca balik semua nota ringkas dan cuba ringkaskan nota kepada fakta-fakta yang penting sahaja. Buatlah kata-kata kunci untuk setiap nota. Untuk memastikan pelajar mengingati apa yang telah dipelajari, tuliskan kembali apa yang diingati. Pastikan pelajar faham setiap mata pelajaran. Untuk menguatkan ingatan, cuba berbincang dengan kawan-kawan. Buat latihan untuk soalan-soalan lepas bagi membiasakan diri dengan format soalan peperiksaan.
Persediaan Akhir
Iaitu seminggu sebelum peperiksaan. Baca kembali semua nota ringkas. Pastikan anda mengingati semua mata pelajaran peperiksaan. Nota ringkas seharusnya mengandungi kata-kata kunci sahaja. Semak nota sekerap yang boleh sehingga anada dapat menulis kembali isi sesuatu mata pelajaran dengan lengkap.




PERSEDIAAN MENTAL

Malam Peperiksaan
Pastikan anda tidur secukupnya untuk memberi kesegaran pada esoknya.
Kumpulkan keperluan teknikal untuk peperiksaan seperti pen, pensel, pemadam, pembaris, kad pengenalan dan lain-lain. Letakkan ditempat yang senang diambil dan mudah diingati.
Kuatkan azam dan tekad untuk BERJAYA.
Pagi Sebelum Peperiksaan
Jangan lupa ambil sarapan pagi
Datang awal ke tempat peperiksaan iaitu sekurang-kurangnya 15 minit sebelum peperiksaan. Ini bertujuan memberi ketenangan kepada anda.
Sebaik-baiknya jangan berbincang lagi tentang pelajaran dengan rakan-rakan sebelum masuk ke dewan peperiksaan. Perbincangan seperti ini boleh merungsingkan fikiran anda.
Berdoalah agar anda tenang menghadapi peperiksaan dan mendapat kejayaan yang cemerlang.
Masuklah ke dewan peperiksaan dengan disiplin dan keyakinan.
Pastikan tempat duduk anda selesa. Duduk dan tenangkan fikiran anda.



MEMULAKAN PEPERIKSAAN

Dengar arahan pengawas peperiksaan.
Pastikan kertas soalan anda itu lengkap.
Lihat semua soalan.
Tandakan semua soalan yang hendak dijawab (untuk soalan esei).
Tuliskan isi-isi soalan yang hendak dijawab supaya tidak lupa.
Mulakan soalan esei dengan membuat rangka kasar terlebih dahulu.



MENJAWAB SOALAN

Soalan Objektif
Bahagikan masa untuk setiap soalan. Contohnya Bahasa Melayu Kerta 1 (bilangan soalan ialah 60, masa diperuktukan 1 jam 30 minit). Oleh itu masa menjawab 1 soalan ialah 1 minit 30 saat.
Baca soalan dengan teliti. Kesankan perkataan BENAR, TIDAK BENAR, MELAINKAN, KECUALI dan sebagainya.
Lihat semua pilihan jawapan. Tandakan (x) untuk jawapan yang anda pasti salah. Jawapan yang tinggal adalah jawapannya.
Pastikan jawapan ditanda pada petak yang betul.
Jawab soalan yang mudah dahulu. Tandakan soalan yang belum dijawab. Setelah siap, kembali semula kepada soalan susah yang ditinggalkan. Jika masih tidak boleh, tandakan jawapan yang anda rasa yakin.
Jika ingin mengubah jawapan, padamkan dengan bersih dan tandakan jawapan baru dengan elok. Jangan menanda dua jawapan pada satu soalan.
Soalan Esei
Pilih soalan yang paling banyak isi
Kenalpasti bentuk soalan seperti :

BENTUK SOALAN
PENERANGAN
Huraikan
penerangan terperinci dan jelas
Bincangkan
kemukakan kebaikan dan keburukan serta kesan-kesan
Ertikan
maksud yang jelas tentang sesuatu istilah
Namakan
tulis nama-nama tertentu atau label
Bandingkan
faktor yang sama dan tidak sama
Bezakan
faktor yang tidak sama
Jelaskan
terangkan supaya mudah difahami
Definisikan
takrif tentang istilah/frasa dan bagaimana keistimewaan dapat diaplikasikan
Kritik
penilaian dan pendapat tentang kebaikan sesuatu fakta atau teori dan bincangkan dengan bukti-bukti sendiri
Analisiskan
idea utama, pertalian dan anggapan serta kepentingan
Ilustrasi
rajah atau carta untuk menerangkan sesuatu




Mulai menjawab dengan tenang
Jawab semua soalan yang ditetapkan.
Panjang jawapan adalah berdasarkan isi dan masa yang ditetapkan. Jawapan tidak dinilaikan berdasarkan panjang atau pendek esei tersebut tetapi isi dan hujah yang bernas.
Jawab soalan mengikut masa yang ditetapkan. Setiap soalan mestilah seimbang.
Selalu merujuk kepada soalan ketika menjawab supaya jawapan anda tidak menyimpang dari tajuk.
Setelah selesai menjawab, luangkan sedikit masa untuk menyemak. Pastikan nombor soalan yang ditulis adalah betul. Semak ejaan, ayat dan maklumat lain yang tidak jelas.
Tulisan mestilah jelas, kemas dan mudah dibaca.
Tulisan yang jelas membantu menaikkan 'impression' markah.
Persediaan yang rapi serta ketenangan fikiran amat penting di dalam menghadapi peperiksaan. Jadikanlah pepriksaan sebagai kayu ukur di atas persediaan yang anda buat selama ini dan bukanlah sesuatu yang menyiksa dan membebankan. Bertawakkalah kepada Allah, InsyaAllah anda pasti berjaya.


Sunday, April 1, 2012

Meluahkan hasrat berkahwin kepada mak ayah


Mak ayah, saya nak kahwin.. janganlah bersusah hati kalau dia ingin berkahwin, kerana pernikahan itu membuka seribu pintu rezeki. Perkahwinan atas nama Islam, sudah pasti akan diredhai Allah.

mak ayah, saya nak kahwin. janganlah dihalang keinginannya, kerana Allah sudah berjanji, barangsiapa berkahwin keranaNya pasti akan dipermudah segala urusan.

mak ayah saya nak kahwin.jangan sesekali risau pasal pelajaran, kerana ia takkan pernah berhenti. Hatta sampai ke mati sekalipun, ilmu takkan pernah habis dicari.

mak ayah, saya nak kahwin. walaupun dia belum bekerja, bukan bermaksud dia tidak boleh menyara bakal isterinya. Sudah tercatat di dalam Quran, orang miskin sekalipun pasti akan dimampukan oleh Allah lepas berkahwin.

mak ayah, saya nak kahwin.. jangan risau anakmu dapat bayi atau tidak. Nikah itu sendiri bukan jaminan untuk dapat bayi, kerana semua itu adalah kerja Allah. Lagipun anakmu itu sudah ada perancangannya yang tersendiri.

mak ayah, saya nak kahwin. berkahwin itu menghalang maksiat. Daripada dia melihat perempuan di sana sini, lebih baik dia melihat isterinya saja. Dapat pahala lagi.

mak ayah, saya nak kahwin.. dengan berkahwin, anakmu akan jadi lebih bersemangat, bila ada kekasih yang selalu setia memberi dorongan. Kerja juga menjadi lebih produktif.

mak ayah, saya nak kahwin.. percayalah yang dia sudah bersedia untuk bertanggungjawab. Jika ditanya mana-mana suami isteri pun, sudah pasti tiada yang mengatakan mereka berkahwin sekadar suka-suka.

mak ayah, saya nak kahwin. Jangan dilihat kematangan pada usia, tapi lihatlah pada peribadi dirinya. Jika dia sudah bersedia menjadi pemimpin, maka benarkanlah dia jadi pemimpin kepada isterinya pula.

mak ayah, saya nak kahwin. Ilmu agamanya sedikit cuma, tapi tiada pernah berhenti mencari ilmu. Maka doakanlah supaya dia dapat menjadi seorang lelaki/wanita yang lebih soleh/solehah.

mak ayah, saya nak kahwin.. Usia remajanya mengajar seribu erti kehidupan. Kini sudah sampai masanya untuk anakmu melangkah ke alam dewasa pula, bagi meraih lebih banyak pengalaman.

mak ayah, saya nak kahwin. Semua ini hanyalah keinginan anakmu saja. Namun kiranya tiada dipersetujui, anakmu terima sepenuh hati. Kerana dia juga tahu, bagaimana untuk menghormati keputusan kedua orang tuanya.

mak ayah, saya nak kahwin. Andai kiranya kalian bersetuju ingin mendapat anak menantu, maka izinkanlah anakmu ini mencari calonnya. InsyaAllah, bukan calon isteri yang dicari, tapi calon ibu kepada cucumu yang akan dicari.

mak ayah, saya nak kahwin. Apa pun jua keputusan dipilih, semoga Allah sentiasa memberkati. Dan semoga pilihan itu adalah yang terbaik. Sama-samalah kita berharap kepadaNya.

mak ayah, saya nak kahwin. tapi apakan daya dia hanya mampu menulis untuk meluah isi hati. Andai isi hati anakmu ini dapat dibaca dan difahami oleh mak dan ayah, alangkah bagusnya. Ya Allah, permudahkanlah segala urusan anak mak dan ayah ini, amin.